PLANNING
De plannen voor het Hamerkwartier in het kort
| 6.000 à 6500 woningen, in hoogbouw
| Een gemengde wijk: 30% sociale huurwoningen, 40% middeldure huur- en koopwoningen en 30% dure koop- en huurwoningen.
| Een woonwerk-wijk, met maakindustrie en ambachtelijke bedrijvigheid die samen kan gaan met wonen. 2/3 van de vierkante meters zijn voor wonen, 1/3 voor werken.
| een autoluwe wijk
| een aardgasvrije wijk, met (bijna) energieneutrale of energie-leverende nieuwbouw.
In Hamerkwartier komen voorzieningen voor de omliggende buurten en de (nieuwe) bewoners en werknemers in de wijk zelf. Voor horeca en vermaak is verspreid door Hamerkwartier ruimte. De Meeuwenlaan, Johan van Hasseltweg, Gedempt Hamerkanaal en het Motorplein zijn geschikt voor dagelijkse horeca. Langs de IJ-oevers komt een oeverpark met plek voor bijzondere horeca en vermaak, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Daarnaast heeft Hamerkwartier voorzieningen nodig als onderwijs, zorg, cultuur, groen en sport. Er komt ook een school voor Voortgezet Onderwijs, mogelijk een vestiging van een techniekschool. Dit wordt een opleiding voor de hele stad, die ook goed aansluit bij de bestaande en toekomstige bedrijvigheid in Hamerkwartier.
Wat gebeurt er de komende jaren in het Hamerkwartier?
De ontwikkeling van het Hamerkwartier gaat minder snel dan eerder werd gedacht. Wegens bezwaren tegen (deel)bestemmingsplannen is er nog niet begonnen met bouw (of sloop). De belangrijkste procedure werd aangespannen door Albemarle (tegenwoordig weer ‘Ketjen’). Volgens de chemiefabriek zorgen de bouwplannen onvoldoende voor een veilige en hindervrije woonomgeving voor de toekomstige bewoners.
De Raad van State oordeelde hierover in 2024 dat de gemeenteraad van Amsterdam geen goed zicht heeft op de risico’s van woningbouw naast dit chemiebedrijf in het Hamerkwartier. De gemeente moet nu zorgen voor een zorgvuldigere onderbouwing van de veiligheidsrisico’s.
Eerder al vertraagde de bouw door de oorlog in Oekraïne en gestegen bouwkosten. De gemeente is in 2022 wel al begonnen met werkzaamheden in de openbare ruimte. Op het Gedempt Hamerkanaal en aan de Motorkade zijn leidingen, kabels en riolering vervangen, en kabels en leidingen gelegd die in de toekomst nodig zijn voor de nieuwbouw. De hele ontwikkeling van het Hamerkwartier gaat zeker twintig jaar duren.
Wanneer is de transformatie van het Hamerkwartier klaar?
De ontwikkeling van het Hamerkwartier is een groot project, dat zeker twintig jaar gaat duren. De ontwikkeling zal stapsgewijs gebeuren. De gemeente heeft in Hamerkwartier nauwelijks grondpositie. Vrijwel alle grond is in eigendom van of in erfpacht uitgegeven aan particulieren en marktpartijen. Het Hamerkwartier is verdeeld in ruim 30 bouwvelden. Een van die velden, het Exclusiva-terrein, zou als pilot ontwikkeld gaan worden met de eigenaren en de gemeente Amsterdam. Dit is tot nu toe - begin 2023 - niet van de grond gekomen. Naar verwachting zal nu op het voormalige Draka-terrein als eerste gestart worden met sloop/nieuwbouw. Dit terrein gaat ontwikkeld worden door Provast/Hines. Er komen ca. 1630 woningen, waarvan 490 sociale woningbouw, 650 middensegment huur- en koopwoningen, en 490 vrije sector woningen. Daarnaast komen er grote bedrijfsruimten voor de maakindustrie, een basisschool, horeca, voorzieningen en kantoren. Lees hier meer over de plannen op het Draka-terrein.