VERKEER EN VERVOER
Wanneer komt de brug over het IJ?
De Oostbrug kan op zijn vroegst in 2034 klaar zijn Het wordt eeen fiets- en voetgangersbrug, tussen het Azartplein in Amsterdam Oost en de Johan Van Hasseltweg in Noord. De kosten voor het aanleggen van de brug zijn geschat op ongeveer 300 miljoen euro.
De verwachting is dat er straks tussen de 20.000 en 25.000 mensen per dag over de Oostbrug gaan. De meeste schepen gaan onder de brug door, maar hoge schepen zullen moeten wachten tot de brug opengaat.
Via de Oostbrug zijn (elektrische) fietsers uit Noord straks zo’n 10 á 12 minuten sneller aan de oostkant van Amsterdam. En ze hoeven niet meer af te stappen voor de pont. De Oostbrug sluit aan op de binnenring, de snelle fietsverbinding om het centrum van Amsterdam. Zo zijn fietsers straks ook snel in het centrum.
Komt er openbaar vervoer in Het Hamerkwartier?
Nee, er zijn geen plannen voor bussen of trams in het Hamerkwartier. Er komt wel een nieuwe buslijn langs de Johan van Hasseltweg. Nu zijn de dichtsbijzijnde bushaltes op de Meeuwenlaan. In Amsterdam is de regel dat er op een afstand van maximaal 400 meter van je huis een halte voor de bus of tram moet zijn. Of dat vanuit alle woningen in het nieuwe Hamerkwartier het geval zal zijn is niet zeker. Een mogelijkheid zou zijn om een buslijn door te trekken over het Gedempt Hamerkanaal. Dit wordt meegenomen in de plannen over de toekomstige inrichting van de Johan van Hasseltzone, die loopt van het Mosplein tot de pont naar Oost. Daarbij wordt ook gekeken wat er allemaal verandert door de transformatie van het Hamerkwartier.
Hoe zit het met parkeren in Het Hamerkwartier?
Hamerkwartier wordt een autoluwe wijk. Er komen 1 of 2 ‘mobiliteitshubs’ voor deelauto’s. De gemeente gaat er geen parkeervergunningen uitgeven. Dit geldt voor alle nieuwbouwprojecten in de stad. Er komen parkeergarages bij de gebouwen, maar niet voor elke woning: er geldt een parkeernorm van 0,3 parkeerplaatsen per woning. Dus voor 30% van de huishoudens komt er een parkeerplaats bij de woning.
Dat is lager dan het huidige autobezit in de stad: in 2021 had 43% van de Amsterdamse huishoudens een auto. In Noord ligt dat hoger; daar had in 2021 59% van de huishoudens een auto. De gemeente Amsterdam wil de stad bereikbaar en leefbaar houden, en heeft de keuze gemaakt voor voetgangers, fietsers, en het openbaar vervoer, en voor gemotoriseerd verkeer dat echt in de stad moet zijn.